Ο Χρήστος Παναγόπουλος, πρόεδρος της Hellenic Gaming Association σε μια συνέντευξη για τα μεγέθη της αγοράς, τις προοπτικές, την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου.

Ο Χρήστος Παναγόπουλος, πρόεδρος της Hellenic Gaming Association σε μια συνέντευξη για τα μεγέθη της αγοράς, τις προοπτικές, την καταπολέμηση του παράνομου τζόγου

Κύριε Παναγόπουλε πληροφορηθήκαμε πρόσφατα ότι ορισμένες διαδικτυακές εταιρίες στοιχηματισμού μετά την οριστική αδειοδότηση τους σχημάτισαν μία Ένωση, στην οποία μάλιστα είστε πρόεδρος. Μπορείτε να μας πείτε ποιοι συμμετέχουν, τους σκοπούς σας και πως θα δραστηριοποιηθείτε;

Πράγματι, εδώ και μερικούς μήνες συστάθηκε η ένωσή μας με την επωνυμία «Σύνδεσμος Παρόχων και Προμηθευτών Διαδικτυακών Τυχερών Παιγνίων Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία» (ή «Hellenic Gaming Association», ως είναι ευρύτερα γνωστή), στην οποία, αυτή τη στιγμή, μετέχουν ήδη εταιρείες που εκπροσωπούν τα brands των Interwetten, Netbet, Novibet και Winmasters. Βεβαίως είμαστε ήδη σε επαφές και με άλλους παρόχους και ευελπιστούμε ότι σύντομα, στους κόλπους μας θα έχουμε πολύ περισσότερα μέλη. Unmute

Βασικός σκοπός της πρωτοβουλίας μας περί δημιουργίας της ένωσης είναι η ανάληψη δράσεων που θα συμβάλλουν στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, κανονιστικής συμμόρφωσης και αξιοπιστίας της αγοράς των τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου στην Ελλάδα, η διατύπωση τεκμηριωμένων θέσεων, διαμόρφωση προτάσεων και μεταφορά τους προς τους αρμόδιες φορείς επί θεμάτων που σχετίζονται με τη διοργάνωση και διεξαγωγή τυχερών παιγνίων διαδικτυακά στην Ελλάδα, ιδίως προς την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (Ε.Ε.Ε.Π.) και το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά και η συμμετοχή σε επιστημονικές έρευνες που αφορούν στη βιώσιμη ανάπτυξη του κλάδου των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων κατά τρόπο που συμβαδίζει με τους κανόνες του Υπεύθυνου Παιχνιδιού


Θα μας δώσετε μια συνοπτική εικόνα για τα μεγέθη της αγοράς και τις προοπτικές της;

Τα τυχερά παίγνια μέσω διαδικτύου είναι ένας διαρκώς αναπτυσσόμενος κλάδος, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς. Πράγματι, κάθε χρόνο, η παικτική δραστηριότητα μέσω διαδικτύου αυξάνεται προοδευτικά, ως άλλωστε συμβαίνει εν γένει με την εμπορική δραστηριότητα, πόσω δε μάλλον μετά την πανδημία που έχει επιταχύνει την επικράτηση των διαδικτυακών μορφών ψυχαγωγίας και εν γένει των συναλλαγών εις βάρος των αντίστοιχων παραδοσιακών μορφών. 

Ενδεικτικά θα σας αναφέρω πως, όπως προκύπτει από στοιχεία της Ε.Ε.Ε.Π., το 2020, το συνολικό ποσό που πονταρίστηκε στα διαδικτυακά τυχερά παίγνια (TGR – Total Gaming Revenue) ξεπέρασε τα 11.5 δισεκατομμύρια Ευρώ, παρουσιάζοντας μια αύξηση της τάξης του 34,46% σε σχέση με το 2019, τη στιγμή που όλοι οι άλλοι κλάδοι τυχερών παιγνίων (παίγνια ΟΠΑΠ μέσω πρακτορείων, επίγεια καζίνο, επίγειο ιπποδρομιακό στοίχημα και λαχεία) παρουσίασαν μείωση από 32% έως 76%.  Το ίδιο έτος (2020), τα διαδικτυακά τυχερά παίγνια κατείχαν το 72% περίπου του συνολικού TGR επί του συνόλου των τυχερών παιγνίων στη χώρα μας.   

Συνεπώς, οι προοπτικές είναι σαφέστατα θετικές, υπό την προϋπόθεσή όμως ότι το νομοθετικό, κανονιστικό και φορολογικό πλαίσιο δεν θα αποτελεί τροχοπέδη στην εξέλιξη του κλάδου.  


Υπάρχουν κάποια θέματα που βάζουν φρένο στις προοπτικές που μας περιγράψατε; Μπορεί κατά τη γνώμη σας η Πολιτεία και οι φορείς της να τα διευκολύνουν;

Η Ελληνική κυβέρνηση, μετά από μία δύσκολη και επίπονη διαδικασία, προχώρησε, για πρώτη φορά, μετά από πολλά έτη, στην έκδοση αδειών διαδικτυακών τυχερών παιγνίων και περί τα μέσα του 2021 εκδόθηκε ένας σημαντικός αριθμός αδειών – αυτή τη στιγμή δεκαπέντε (15) εταιρείες παρέχουν νόμιμα τις υπηρεσίες τους στην Ελλάδα. Αυτό αποτελούσε ένα πάγιο αίτημα των σοβαρών παρόχων, οι περισσότεροι από τους οποίους άλλωστε είναι εταιρείες με παρουσία και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 

Δυστυχώς, όμως, η αδειοδότηση και η θέσπιση ενός καλοδεχούμενου αυστηρού πλαισίου λειτουργίας και εποπτείας των παρόχων, παρά τις, κατά την άποψή μου, θετικές προθέσεις των εμπνευστών του, δημιούργησε κάποια ζητήματα χωρίς κανένα προφανή λόγο, με αποτέλεσμα αυτά, όχι μόνο να αποτελούν τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, αλλά και να οδηγούν σημαντική μερίδα των Ελλήνων παικτών στην παράνομη – μαύρη αγορά. 

Θα αναφερθώ ιδιαίτερα στην επιβολή ενός ορίου δύο (2) Ευρώ ανά ποντάρισμά στα παίγνια που διεξάγονται μέσω γεννήτριας τυχαίων αριθμών (RNG) – αυτό αφορά κυρίως στα παίγνια τύπου «slots». Τέτοιο όριο δεν υπήρχε όλα αυτά τα έτη, προ αδειοδότησης, χωρίς να έχει παρατηρηθεί κάποιο αρνητικό φαινόμενο, καθώς οι σοβαρές εταιρείες του χώρου ήδη εφήρμοζαν ένα αυστηρό πλαίσιο υπεύθυνου παιχνιδιού, το οποίο απέτρεπε και εμπόδιζε ένα παίκτη να χάσει χρήματα πάνω από τις οικονομικές του δυνατότητες ή τον εμπόδιζε τελείως να παίζει εφόσον εντοπίζονταν δείγματα εθισμού κλπ. 

Χωρίς κανένα προφανή λόγο, ο νέος Κανονισμός Παιγνίων επέβαλε το ως άνω όριο το οποίο ισχύει πρακτικά από τα μέσα του 2021. Αυτός ο περιορισμός, ο οποίος, μάλιστα, δεν ισχύει για τα ελληνικά επίγεια καζίνο, είναι αδικαιολόγητος, έχει στερήσει το Ελληνικό Δημόσιο από φόρους δεκάδων εκατομμυρίων, αλλά το χειρότερο είναι ότι έχει οδηγήσει μεγάλη μερίδα Ελλήνων παικτών στην παράνομη αγορά, όπου φυσικά και το όριο δεν υπάρχει και φόροι δεν καταβάλλονται και βεβαίως δεν εφαρμόζονται πολιτικές υπεύθυνου παιχνιδιού. Αξιοσημείωτο είναι ότι τέτοιο όριο δεν υπάρχει στις περισσότερες χώρες του κόσμου (ή υπάρχει σε πολύ υψηλότερα επίπεδα) που μετρούν περισσότερα χρόνια κατά τα οποία λειτουργεί ένα ρυθμισμένο πλαίσιο αγοράς και αδειοδότησης σε σχέση με το δικό μας.  

Ένα επίσης μεγάλο πρόβλημα είναι η υπερφορολόγηση των διαδικτυακών τυχερών παιγνίων όπου ισχύει συντελεστής επί του μικτού κέρδους (GGR Tax) 35%, που είναι ο υψηλότερος στην Ευρώπη. Οι δε υψηλότατοι έτεροι φορολογικοί συντελεστές επί του φόρου που οι εταιρείες μας παρακρατούν από τα κέρδη των παικτών (όπου μάλιστα εντελώς αδικαιολόγητα και αιφνιδιαστικά υπήρξε αναμόρφωση του σχετικού πλαισίου μετά τη θέσπιση των κανόνων αδειοδότησης και αφού οι εταιρείες είχαν συντάξει τα επιχειρηματικά τους μοντέλα) συνθέτουν αναμφίβολα ένα πλαίσιο υπερφορολόγησης σχεδόν «τιμωρητικού» χαρακτήρα, που αποτελεί ανάχωμα για περαιτέρω ανάπτυξη, οδηγεί σε περιορισμό των φορολογικών εσόδων και βεβαίως, σε ό,τι αφορά το φόρο των παικτών επίσης αποτελεί κίνητρο για τη ροπή πολλών παικτών προς την παράνομη αγορά.  

Ακούγονται πολλά για τον παράνομο τζόγο τα προβλήματα που δημιουργεί στη νόμιμη αγορά και την απώλεια εσόδων για εσάς αλλά και για την Πολιτεία. Μπορείτε να βοηθήσετε εσείς ως Ένωση στην καταπολέμηση του φαινομένου;

Η παράνομη αγορά είναι ένα πρόβλημα που προϋπήρχε αλλά πλέον έχει γίνει, δυστυχώς, πιο έντονο μετά την αδειοδότηση. Το σύνολο των εταιρειών που επένδυσαν στην Ελλάδα καταβάλλοντας σχεδόν 75 εκατομμύρια Ευρώ για την κτήση των αδειών, βλέπουν το μερίδιο της παράνομης αγοράς διαρκώς αυξανόμενο. Βασικός λόγος είναι το όριο των δύο (2) Ευρώ και η υπερφορολόγηση που προανέφερα, αλλά και οι ελλιπείς ελεγκτικού μηχανισμοί, παρά τις σημαντικές προσπάθειες που η Ε.Ε.Ε.Π. καταβάλει τα τελευταία χρόνια. 

Είναι προφανές ότι ένας παίκτης που θέλει να ποντάρει λ.χ. 10 Ευρώ σε slots θα οδηγηθεί στην παράνομη αγορά και μάλιστα αρκετά εύκολα καθώς το διαδίκτυο κατακλύζεται από παράνομη προώθηση τέτοιων υπηρεσιών. Είναι επίσης προφανές ότι ο παίκτης του οποίου τα κέρδη υπερφορολογούνται θα προτιμήσει να παίξει σε ένα παράνομο – μη αδειοδοτημένο πάροχο ο οποίος δεν θα του παρακρατήσει φόρο κερδών, χωρίς βεβαίως να συνυπολογίζει τους κινδύνους που συνεπάγεται μια τέτοια επιλογή (κίνδυνος μη πληρωμής κερδών, κατάσχεσης των χρημάτων του, απουσία κανόνων υπεύθυνου παιχνιδιού, κ.λ.π.). 

Από την πλευρά μας ως Ένωση, έχουμε προτείνει στην Ε.Ε.Ε.Π., ήδη από το Νοέμβριο του 2021, συγκεκριμένη δέσμη επτά (7) μέτρων και με ιδιαίτερη ικανοποίηση είδαμε, προ ολίγων ημερών, να υλοποιούνται κάποια εξ αυτών όπως λ.χ. η δημιουργία από την Ε.Ε.Ε.Π. μιας διαδικτυακής πλατφόρμας καταγγελίας και υπόδειξης των παράνομων παρόχων την οποία μπορεί κάποιος να επισκεφθεί στο url whistlers.gamingcommission.gr . 

Ωστόσο, είναι σαφές ότι χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια αλλά και συνεργασία και άλλων αρχών πέραν της Ε.Ε.Ε.Π., όπως λ.χ. της Τράπεζας της Ελλάδας, της Αρχής  Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες κλπ. 

Από την πλευρά μας και έχοντας εμπειρία από τα παραδείγματα άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα συνεχίσουμε να προτείνουμε λύσεις ελπίζοντας ότι αυτές θα υιοθετηθούν προς όφελος των παικτών, αλλά και των φορολογικών εσόδων. Παράλληλα θα αναλάβουμε δράσεις για ενημέρωση και του ίδιου του κοινού αναφορικά με τους πολυεπίπεδους κινδύνους που εγκυμονεί το παιχνίδι στην παράνομη αγορά.  

Στις βασικές υποχρεώσεις σας είναι να προστατεύεται και να ενισχύετε το υπεύθυνο παιχνίδι. Τι κάνετε ως εταιρίες και ως Ένωση προς αυτή την κατεύθυνση;

Όπως ανέφερα, ήδη και προ της αδειοδότησης οι σοβαρές εταιρείες του χώρου μας υιοθετούσαν τέτοιες πολιτικές, επί τη βάσει διεθνώς παραδεκτών και δοκιμασμένων στην πράξη βέλτιστων πρακτικών. 

Ήδη μετά την αδειοδότηση οι εν λόγω πολιτικές έχουν γίνει πιο αυστηρές. Θα σας αναφέρω για παράδειγμα ότι πλέον ένας παίκτης κατά τη στιγμή που εγγράφεται σε μία από τις αδειοδοτημένες εταιρείες είναι υποχρεωμένος να ορίσει τουλάχιστον ένα όριο (κατάθεσης, απώλειας εσόδων ή χρονικό όριο συμμετοχής στα παίγνια) άλλως δεν μπορεί να εγγραφεί και βεβαίως να παίξει. 

Συν τοις άλλοις το σύνολο των μελών μας εφαρμόζει συγκεκριμένες πολιτικές υπεύθυνου παιχνιδιού που είναι είναι αναρτημένες στους ιστοτόπους τους και που, σε πολλές περιπτώσεις, είναι πολύ αυστηρότερες των όσων ορίζουν οι κανονισμοί. 

Πηγή: skai.gr